søndag 1. november 2009

Insekt i oere sprengte ukesbudsjettet!!

Jeg proever aa holde meg innenfor ukesbudsjettet mitt paa 100 cedi som tilsvarer en 400 kroner, men denne uken sprengte jeg alle grenser. Etter siste oppdatering paa tirsdag, fikk jeg et insekt i oere. Hoeres utrolig teit ut, saa foeler meg litt dum naar jeg forteller dere dette. Men insekt i oere er ubehagelig, spesielt naar det beveger seg. Jeg spurte romkameraten min Kirsten om aa se med lommelykt hva det var. En groenn flue!! Laaaangt inne, hun proevde aa naa den med pinsett uten hell. Hele situasjonen blei veldig stressende og jeg fikk litt panikk. Vertsmoren min mente vi maatte paa apotek aa hoere om de hadde noe for dette. Jeg tenkte bare aa spyle, men nei dette maatte vi til apoteket med. Saa jeg ble med, og denne fluen ga seg ikke! Naar vi ankom apoteket kunne ikke de hjelpe, de mente jeg MAATTE paa sykehuset! Jeg sa tull, det er ikke noedvendig! Men apotekteknikkerne og vertsmoren min hadde allerede blitt enige om, paa twi, at jeg skulle paa sykehus. Jaja, tenkte jeg, de kan i hvertfall hjelpe meg aa skylde. Saa taxi til sykehus i hu og hast. Naar vi ankommer sykehuset, er ikke jeg akkurat noen hastesak, saa maatte jo vente en god stund. Lenge nok til at insektet paa egenhaand kravlet ut av oeret mitt. Dette merket ikke jeg. Saa naar jeg tilslutt kom inn til legen, som overhode ikke var noedvendig, fant han selvfoelgelig ingenting!! En smule frustrert etter alt oppstyret, gikk jeg faar aa betale for meg. 64 cedi kostet det legebesoeket. Naermere 300 kroner!! Jeg trodde jeg skulle gaa i bakken!! 300 kroner for aa skylde oeret mitt, som ikke lenger inneholdt noe insekt! Jeg spurte mannen bak disken hva jeg betalte for, han sa 40cedi for oerespesialisten, som jeg overhodet ikke trengte, 20 cedi fordi det var sent paa kvelden og 4 cedi fordi jeg ikke var ghanesisk. Hva skjer med det da, maa betale ekstra fordi jeg er hvit?? Passe sur, betalte jeg, tok med kvitteringen (forsikringen) og gikk!! Godt vi er forsikret mot saanne teite sykehusbesoek og godt forsikringsselskapet ikke trenger aa vite grunn for besoeket!! Saa dette 64 cedi dyre besoeket paa sykehuset sprengte ukesbudsjettet mitt paa 100 cedi.
Ellers paa fredag reiste vi til en liten landsby utenfor Accra som heter Swedru. Her besoekte vi et veldig fattig barnehjem. Her leverte vi fra oss alt av klaer og leker som vi hadde tatt med hjemmefra. De ble jo saa glad og takknemmelige. Det varmet skikkelig, for dette barnehjemme trengte det virkelig. Dere skulle sett alle de blide ansiktene!! Etter et stort gavedryss fikk vi en omvisning paa barnehjemmet. De eldste barna laa i to store sovesaler med masse koeyesenger. De minste laa paa madrasser rett paa gulvet. Naar vi kom inn i rommet, ble i slaatt av en urinstank som jeg aldri kommer til aa glemme. Synet av smaa barn liggende paa tynne madrasser omsvermet av fluer. Huff!! 3 av dem hadde malaria og var skikkelig syke. Dagen tilbrakte vi i babyavdelingen og hjalp til med mating og kos. Ellers har det vel ikke skjedd saa mye siden siste oppdatering. Haaper alle har det bra hjemme, har vaert her 2 mnd naa og har en igjen!! Sees snart igjen!! Klemmer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar