søndag 29. november 2009

Kjaert barn har mange navn

Tydeligvis er ikke Silje et enkelt navn aa uttale, saa i loepet av de 3 maanedene her nede har jeg blitt kalt litt av hvert. Maa som regel repetere meg selv opp til flere ganger naar jeg hilser paa folk. "My name is Silje- sssiiillljjjeee!!
Cecilie - tydeligvis et mer internasjonalt navn(?!) =)
Celya - en nederlandsk venninne som skulle stave navnet mitt, morsom tolkning!
Aunty Sija- barna i barnehagen ( soete smaa)
Sistah - Den skjoenneste av alle, Karen 2,5 aar
Obruni bokoo - betyr hvit person roed! Haaper det er haaret mitt og ikke solbrentheten de snakker om =)
Vel den siste tiden i Ghana brukes til aa bearbeide alle intrykkene og mimre tilbake paa de 3 morsomme, travle, tragiske, interessante, innholdsrike maanedene jeg har hatt her nede. Jeg har opplevd utrolig mye forskjellig. Moett masse hyggelige mennesker (og noen ikke fullt saa hyggelige mennesker), sett mye faele ting og mye bra ting, hoert mye morsomme historier og opplevd mye morsomme historier. Spesielt morsomme ting er for eksempel ghanesisk bruk av engelske ord og uttrykk. Etter aa ha vaert her i 3 maaneder naa, legger jeg nesten ikke merke til feilene lenger, jeg har til og med begynt aa bruke noen av dem selv!! Eks no 1: Hvis en person skal et sted og kommer tilbake sier de: "I go and come". Eks no 2: Hvis noen oppdager en baesj paa bakken sier de: "Watch out, there's a toilet" (ogsaa peker de paa baesjen). Eks no 3: Hvis du er ferdig med aa spise spoer de: "Are you closed?". Eks no 4: Hvis du gaar fort og ikke vil snakke med noen sier de: "It's nice to be important, but important to be nice"(er det da man skal faa litt daarlig samvittighet?) Eks no 5: Vi sees senere = "We shall meet!" Det var noen av de morsomste gullkornene fra Ghana.. Ghana har ogsaa morsomme navn paa butikker og skilter langs veien. ALLE butikker heter et eller anna med Jesus eller Gud. Eks: JesusKingsFons - selger mobiltelefoner, Pharmacy - open till late(!?). Alle taxier har som regel klistra et budskap i bakruta: "Praise the Lord", "Lord have mercy" osv. Det beste budskapet jeg har sett er "Please Lord fill my tank!" Som dere sikker skjoenner er hverdagen fylt med smaa morsomme oppdagelser som gjoer dagen saa bra som den maa vaere. Det er mye jeg kommer til aa savne!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar