søndag 8. november 2009

Carpe Diem!

Dette er den foerste dagen i resten av mitt liv! Carpe Diem, grip dagen, er det noe som heter. Er det noe jeg har laert her nede er det helt klart aa gripe dagen og bruke den til det den er verdt. Hele ordtaket har faatt en helt ny mening. Jobbmessig gaar ikke ting helt som jeg hadde sett for meg i forkant. Det har vaert mye styr og det har stresset meg en god del! Foerst ble jeg plassert paa et sted hvor de vet de faar mye frivillig hjelp og har ogsaa daarlig erfaringer med behandlingen av de frivillige som jobber der. Saa bytter jeg prosjekt over til Emily barnehagen, hvor de heller egentlig ikke trenger meg. Jeg har virkelig kost meg i barnehagen altsaa, det er ikke det, men jeg foeler vel egentlig at jeg bare er til pynt. Emily dagsenter er veldrevet og er godt organisert med 2 laerere per klasse, mange klasserom og godt med utstyr, at jeg foeler ikke jeg faar bidratt med saa mye som jeg oensker. Men naa er tiden knapp og jeg har funnet ut at jeg maa gjoere det beste ut av de dagene som er igjen og ikke bruke tid paa surmuling. Jeg har funnet frem skolesakene og har bestemt meg for aa skrive en liten prosjektoppgave, i samarbeid med Kirsten, hvor vi skal ta for oss forskjellene mellom Europa og Afrika naar det gjelder barneoppdragelse og behandling av barn generelt. For en ting er sikkert og det er at forskjellene er store og dette oensker vi aa skrive om! Kirsten (min romkamerat og kollega) har pedagogikk boeker med seg, og jeg skal bidra oppgaven sosiologisk. Saa den miksen tror jeg blir interessant. Forventningene til oss selv er hoeye nok i hvertfall og vi gleder oss til aa begynne. Saa de siste 2 ukene skal vi observere og intervjue daglig leder av barnehagen, og trekker paralleller og sammenlikne. Saa forhaapentligvis blir oppgaven et godt stykke arbeid som kan ha nytte for seg videre i utdanningen min i tillegg til at den blir et godt minne fra Ghana. Vel blant all jobbestyr er det ogsaa andre ting som skjer. Kjoeleskapet (m/frys) har gaatt i stykker, saa vi har spist bedervet mat i en ukes tid naa, det er ikke magen saa veldig fornoeyd med. Men saann er det bare i Afrika. Mat er mat! Men jeg koser meg jo ogsaa da. Forrige uke hadde vi oss en dagstur til Shai Hills Monkey Sanctuary. Der saa vi bavianer! Det var veldig morsomt og vi fikk mate dem med papaya. Noen av dem kom litt for naerme synes jeg.. Ellers er jeg stadig paa markedet aa handler stoffer. Er jo saa billig, baade med stoff og aa faa sydd. Betaler rundt 8 kroner for en yard med stoff. Saa vi faar se hva fint jeg kommer hjem med. Den siste uken i Ghana kommer jeg til aa tilbringe paa bassengkanten av La Palm Royal Hotel. Jepp, LUKSUS!!! I en hel uke! Vel fortjent etter 3 maaneder med frivillig arbeid=) Maa jo bli brun og fin til jeg kommer hjem til dere obrunis hjemme i Norge=) Haaper alle har det bra hjemme og det begynner aa naerme seg stygt hjemreise! Og jeg gleder meg!
PS: Gratulerer med vel overstaatt til alle fedre!! Gla i dere alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar