søndag 4. oktober 2009

Ny jobb nye muligheter!

Denne uken har det skjedd mye. Det som har vaert det tyngste, er at jeg har maattet bytte arbeidsplass. Etter 14 dager med utakknemlige, respektloese og pottesure ansatte, gav jeg opp Uso Childrens Home. Haapet kanskje det skulle bedre seg med tiden, men det gjorde det ikke. Saa tilslutt var det slik at jeg nesten gruet meg til aa gaa paa jobb. Og det finner jeg meg ikke i. Saa jeg ba pent om aa faa bytte prosjekt. Dette var et kjent problem for Syto, saa det var ingen problem aa faa byttet. Alle vi fire som jobbet der, har naa blitt flyttet til en ny arbeidsplass. Det nye prosjektet er et privat drevet sted som er kalt "Creche Emily Early Learning Center". Dette er en barnehage hvor ungene kommer og gaar hver dag. Men de ansatte her er mye hyggeligere og imoetekommende enn paa Osu barnehjemmet. Foerste dagen paa jobb var paa tirsdag og vi fikk en kjempekoselig velkomst med sang og dans av barna. Vi fikk en omvisning av bestyreren Mabel. Hun er kjempe koselig og datter av damen som startet senteret en gang i tiden. Barna er i alderen 0 til 5 aar og oppgavene vaare blir de samme som paa barnehjemmet ellers. Det eneste er jo at alle barna har foreldre og ellers et godt liv, saa foeler kanskje ikke jeg faar hjulpet godt nok, hvis dere skjoenner hva jeg mener, faar ikke hjulpet de som virkelig trenger det. Men for meg var det viktigere aa trives paa jobben. Foele at du er velkommen hver dag og at du blir satt pris paa. Og det blir vi virkelig paa Creche Emily. Saa foerste uken har vaert veldig bra. I helgen har jeg vaert ute og reist igjen. Denne helgen med Kirsten og hennes venninner fra Nederland. Vi tok turen til Koforidua (Boti Waterfalls) og Aburi (Botanical Garden). En helg vi trodde skulle bli avslappende og deilig, men som bare ble stress og slit! Hehe. Paa ingen maate en daarlig helg bare litt mer stress en planlagt. Vi hadde ikke forhaandsbestilt noe hotell (ikke spoer hvorfor), saa naa vi ankom Koforidua paa fredag ettermiddag, skulle vi paa overnattingsjakt. Det viser seg at det er en kjempestor begravelse i landsbyen denne helgen saa alt av hoteller og gjestehus er fullbooket. Vi ringte alle overnattingssteder som var anbefalt i reiseguiden uten hell. Bortsett fra ett.. Selvfoelgelig det dyreste. Men vi tenkte aa unne oss litt luksus en natt, for prisen var ikke saa dyr (60 cedi = 250 kr) for et dobbeltrom. I Ghana er det et dyrt hotellrom, men i norske kroner er det ikke saa ille. Saa vi hadde en god natts soevn og dro avgaarde til Boti Falls paa loerdagen. Her fikk vi en guidet tur i regnskogen for aa se en hule, en stein paraply og en trearmet palme. Langt holnivoll opp i fjellet. Paa forhaand ble vi fortalt at det var lurt aa ha paa seg langbukse pga insekter, men med den fjellturen og 40 grader steiksol, var det ikke saa greit med langbukse. Holdt paa aa renne vekk. Sliter litt med en forkjoelelse og, saa fant turen meget slitsom. Men jeg merket at jeg var den som var best vant i fjellet. De 5 andre nederlenderne slet virkelig baade oppover og nedover de bratte fjellskrentene. En ekte norsk fjellgeit som jeg er var jeg den som klarte meg best, tross heseblese pust og hoste. Hehe!! Turen i fjellet endte med det "fantastiske Boti Falls". Maa innroemme at jeg ble litt skuffet. Var noe stoerre en Starefossen, men ikke saa mye mer. Selvfoelgelig er det mer eksotisk og tropisk her nede.. Etter fossefallet, dro vi til Aburi og den botaniske hagen. Her overnattet vi ogsaa en natt. Litt annen standard enn natten foer. Ikke WC og ikke dusj. Saa vi maatte boettevaske oss. Hehe, da kom erfaringen fra hytta til nytte. Soendagen brukte vi i parkomraadet. Masse forskjellige traer og blomster og masse fine sommerfugler i forskjellige farger.. Har tatt masse bilder, men faar ikke lagt de ut her, saa legger de paa facebook. Haaper alle sammen har det bra!! Jeg har allerede vaert borte fra dere en maaned allerede, bare to igjen saa er jeg hjemme igjen!!!! Miss you!!
Onkel Arne: Gratulerer med dagen som kommer! Haaper alt er bra i ungkarsboligen !!
Klemmer til alle fra meg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar