torsdag 15. oktober 2009

Akua rapporterer!!

Akua er mitt ghanesiske navn. Dette er fordi jeg er en jente som er foedt paa en onsdag. Saa mange ghanesere har navn etter hvilket kjoenn og hvilken dag de er foedt paa. Saa f.eks Kofi Annan, er gutt og foedt paa en fredag. Siden siste oppdatering har jeg igrunnen ikke gjort saa mye. Hehe, dagene gaar og jeg har begynt aa faa en hverdag her nede. Jobber fra 07.30 til 13.00, saa arbeidsdagen er ikke saa lang. Etter den er det enten klesvask, stranda eller avslapping med en god bok (Bienes hemmelige liv for oeyeblikket). Paa mandag som var hadde jeg og romvenninnen min, Kirsten, oss en tur paa sykehuset. Vi foelte oss ikke saa bra noen av oss, saa vi dro likegjerne for aa ta en malariatest. Men ingen av oss hadde faatt malaria, saa vi var redd det bare sitter mellom oerene. Huff, er litt redd for det derre der!!
Ellers er alt bra i den nye jobben. Foeler meg litt til pynt, men oppgavene kommer etterhvert. I dag har jeg for foerste gang undervist. HAHA!! Det var ingen lett oppgave for en uerfaren "laerer". Trenger tips fra de eldste foelgerne mine (smilefjes) Ja jeg mener dere mormor og morfar.... Saa i dag hadde vi om farger! Noen av barna er veldig flinke og tar det lett, mens andre har ikke snoering. Men saann er det vel overalt. De sier de forstaar naar jeg spoer dem, men m jeg tester dem etterpaa, har de egentlig ikke peiling. Merker pedagogikken er ganske forskjellig fra den norske, om det er noe pedagogikk overhode. "If you don't learn, you are an idiot!" eller " Learn or I beat you, so hard"... Hmmm!!! Barna bare repeterer det laererne sier, uten aa laere ordets mening. Saa de er flinke til aa stave, men ikke uttale og forstaaelse. Saa det er litt aa ta tak i her ogsaa. Haaper jeg laerer meg noen teknikker som gjoer at jeg faktisk klarer aa laere barna noe. Ellers er planene for resten av uken bare avslapping hjemme hos familien, ingen helgetur denne helgen. Men skal reise til Cape Coast til mandag, sammen med min vertsmor som har et prosjekt der borte. Hun jobber med gatebarn, laerer dem aa lage mat, sy, lage smykker og armbaand, som de selger for aa tjene til livets opphold. Her skal jeg bidra med min makrame knytting av smykker. Haaper de liker smykkene og kan tjene litt penger paa produktene vi skal lage. Saa jeg har handlet inn traad og perler, og er klar for aa gjoere en innsats. Haaper alle har det bra hjemme i Norge, jeg har det ihvertfall bra i Ghana!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar