mandag 14. september 2009

Paa tide med ny oppdatering.

Etter en uke med informasjon, spraakopplaering, matlaging og kursing i tromme og dans ble vi fredag formiddag plassert hor vertsfamiliene. Jeg bor naa hos Mama Mina og hennes familie midt i Accra, i bydelen Nima. Huset er stort, med stor hage hvor Mama Mina dyrker goennsaker. Omraade huset ligger i er trygt paa dagtid, men man gaar ikke alene om natten. Man maa igjennoom et lite slumomraade for aa komme seg til hovedveien. Huset foroevrig, er et typisk afrikansk hus, grei standard og mange familie medlemmer. Jeg har en vertsmor og far og fire soesken, tre gutter og en jente.. Alle i alder 15 til 20 aar. De fleste av dem reiser til sine internatskoler etterhvert. Resten av husholdet er hushjelper. Er ikke alle i huset som er like imoetekommende, men det blir sikkert bedre etterhvert. Ellers jobber mama Mina i catering saa maten til naa har vaet veldig bra. Barnehjemmet jeg skal jobbe paa ligger i Accra sentrum, ned mot kysten. Der skal jaeg jobe sammen med to andre jenter fra Norge. Saa i dag har vi vaert paa intervju paa sosialkontoret og blitt godkjent som frivillige arbeidere paa barnehjemmt. Haaper aa begynne aa jobbe i morgen eller onsdag. Barnehjemmet er stort, saa det blir spennende aa se hva oppgavene blir og med hvilken aldersgruppe vi skal jobbe med.
Igaar tok jeg for foerste gang en ghanesisk klesvask. I balje med saape, vann og egne hender. Vet naa ikke helt hvor rent det ble men. Det var ingen enkel oppgave. Skjoenner vi er heldige som har maskiner til aa groere den jobben. Det er nesten saann at jeg savner vaskemaskinen allerede, men etter tre maaneder regner jeg med at jeg har faat skikkelig dreisen.
Saa Accra er en veldig grei by aa bo i har jeg funnet ut. Her har du tilgang paa det meste. byen har 5 millioner innbyggere uoffesielt, men er en forholdsvis liten by i areal. Saa det er trangt=) Fremkosmtmiddelet i byen er Tro tro. Dette er en van eller liten lastebil stappfull i folk, tuter konstant og kjoerer som svin. Det koster meg 50 oere hjemmefra til jobb, saa det er vedig billig. Ellers er alt av mat og drikke billig. Prutingen haaper jeg at jeg faar dreisen paa etterhvert. Denne uka blir det jobb og til helgen igjen skal jeg forhaapentligvis vaere med de to norske kollegaene mine aa reise til Cape Coast. En typisk ferie by litt lenger vest for Accra. Saa det ser jeg frem til. Oppleve litt mer en bare hovedstaden. Blir nok litt reising i helgene for aa treffe de andre frivillige.
Nei nok for denne gang, maa ikkje slide dere ud=) Saa om det er noe dere lurer paa er det bare aa spoerre =)
Klemmer

1 kommentar:

  1. Heeeey.. Høres supert ut! Sorry for msn forleden dag.. Den klikka..
    Kjenner jeg er lettere mesunnelig på deg nå. Har lyst på ferie jeg nå! Snakkes vel snart, og ta masse vare på deg....

    SvarSlett