tirsdag 22. september 2009

Hei igjen


Det har gaatt litt tid siden siste oppdatering naa... Tiden flyr her nede og det er masse som skjer. Har allerede jobbet i en uke. Litt i barnehagen, men mest i baby avdelingen. Her er barna fra 0 til 2 aar. Saa det gaar i bleieskift, vasking, mating, raping og potting... Hehe, saa naa faar jeg proevd meg skikkelig.... AAhhhh de e jo saa skjoenne!!! Slapp av John Fredrik og morfar, jeg skal ikke ta noen av barna med meg hjem =) Merker at det barna trenger mest er kjaerlighet og omsorg. Det faar de ikke fra de voksne som jobber der. Merker at den ghanesiske maaten aa oppdra barn paa, er ganske annerledes enn den hjemme... De er hardhendt og behandler ikke barna saa bra.. Saa det er her jeg kommer inn i bilde... Bare gi masse av min kjarlighet og omsorg til dem som trenger det.... hehe!!! Plutselig i dag kom det inn et nytt barn i babyavd. Det kom rett fra kuvoesen paa sykehuset, foedt 2 mnd for tidlig..... Noe saa smaatt og skjoert... Det var virkelig et dukkebarn... Haaper virkelig det klarer seg... Maa ta ekstra godt vare paa det...
Ellers har jeg faatt meg en romkamerat, en jente fra Nederland paa 24, som ogsaa skal bo hos Mama Mina i 3 mnd og jobbe paa samme barnehjem som meg. Saa det blir greit aa faa foelge til og fra jobb... Blir koselig aa blir bedre kjent med henne.

I helgen var jeg og noen av de andre norske frivillige paa tur til Ada Foah som er et fint strand omraade oest for Accra... En 2 timers tro tro tur.. Veldig deilig aa slappe av litt. Helt til jeg skulle spise middag.... Da fikk jeg i meg noe jeg ikke taalte og ble syk... For sikkerhetskyld kontaktet jeg lege. Men legen var et stykke unna hotellet, saa maatte komme meg dit paa et vis.. Hotellet skaffet transport = moped!!! I hu og hast paa moped til naermeste klinikk, var i det oeyeblikk mer redd for mopedturen, enn allergien.... Men midt ute i bushen, fant vi en klinikk, med en kjempehyggelig, eldre, kvinnlig lege. Veldig betryggende, flink!!! Saa alt gikk jo kjempe fint med meg, trengte bare litt overvaakning.. Greit aa vaere paa den sikre siden...Veldig betryggende for min del aa vite at det er et godt helsevesen i Ghana, selv langt ute i bushen!! Og ikke minst for mammas del=)
I gaar var det en litt spesiell dag for ghanesere. I tillegg til at Ramadan var ferdig, feiret vi i gaar 100 aars dag til Ghanas foerste president, Kwame Nkrumah. Ghana ble uavhengig 6 mars 1957(tidligere britisk), og Nkrumah gjorde mye for aa bygge opp Ghana som selvstenig stat. Saa han ble hyllet skikkelig i gaar. Jeg voknet tidlig i gaar til orgelmusikk og griseslakt !!! = Skikkelig afrikansk fest!!! Hehe, morsomt aa ta del i en slik feiring!!

Tror det var nok for denne gang!! Legger ut noen bilder i dag, haaper dere liker dem.
Monica: Gratulerer med dagen som var, haaper du likte armbaandet!!
Mor og far: God tur til USA!

Klemmer fra meg

1 kommentar:

  1. Så flott å få se noen bilder. Jammen får du prøvd deg på alle måter! Må innrømme at jeg ikke fikk øye på Mama Mina på bildet med en gang :-) Vi skal nok oppleve masse i USA, men kontrasten fra USA til det livet du får ta del i nå, er nok enorm!!!Bruk sansene og hjertet, samtidig som du får prøve å "ha en fot i bakken" og være realist... Glad i deg!

    SvarSlett